Motordelar
-
Tändsystem delar
-
Tändstift
Tändstift
Tändstift!
Hitta rätt tändstift?..är inte alltid enkelt. T.o.m. original tillverkarna har svårt att ange rätt stift i sina tabeller. Varför då? Jo, utvecklingen går ständigt framåt, och nya bättre stift lanseras årligen, varav äldre modeller sorteras bort. Kontrollera vilket stift som rekommenderas i motorns instruktionsbok, eller läs av det befintliga tändstiftet.Rekommendationstabeller över NGK:s tändstift hittar ni som pdf här till höger.
Bättre effekt med fler elektroder?...Nja, här är det en längre livslängd på tändstiftet som gäller!
Jag har inte råd med tändstift för nästan 300kr/st, kan jag köpa billiga istället?. NEJ, de flesta dyrare tändstift har en mittelektod av iridium, som ger en bättre flamfront och längre livslängd. Bränsleblandningen är anpassad till iridiumstiftet, för bästa effekt och ekonomi. Att byta till ett billigare stift innebär i bästa fall en effekt förlust, och i sämsta fall brännhål i kolven med motorhaveri som följd.
Är det noga med gnistgapet? JA, det är det. RÄTT avstånd gäller. T.ex. äldre V8:or är extra kinkiga på för små gnistgap, redan vid 0,7mm kan de vara omöjliga att få igång.
Momentdra tändstift? Löjligt, jag har exakt 20NM i handleden...eller?... Nya iridiumstift ska momentdras! För högt moment innebär att innerkärnan i stiftet kan skadas med fel flamfront i förbränningsutrymmet som följd.
Varför är NGK tändstiften ofta dyrare än andra märken? De håller en JÄMN och HÖG KVALITET!, vilket inom båtlivet är ett måste.
Här nedan följer de vanligast förekommande tändstiften till OMC.
Sortera efter:
Produktnamn
Artikelnummer
Pris
Produktnamn
Beskrivning
Pris
Lager
Antal
Beställ
NGK TR5
kr
Pris:
65 kr
st
Lång gänga
kr
Pris:
69 kr
st
Kort gänga
kr
Pris:
89 kr
st