Anodskolan

Anodskolan
Sortera efter:  
Produktnamn
  
Artikelnummer
  
Pris
  
Produktnamn
Beskrivning
Pris
Lager
Antal
Beställ
Varför och vilken anod ska jag ha?
Inom marinbranchen använder vi något som heter offeranod.
När metaller (ex. drev, propeller, trimplan) hamnar i vatten, börjar materialens elektroner att vandra mellan varandra. Enkel sagt bildas ett mycket svagt batteri, vilket innebär att den oädlaste metallen så småningom kommer att ätas upp - dvs batteriet "tar slut". Det som "tar slut" kan olyckligtvis vara familjens nya Bravo 3 drev för 65000:-. För att förhindra att detta sker, monteras offeranoder på drev, trimplan m.m som "offras" istället för drevet. Dessa sitter monterade på lite olika ställen på drevet eller växelhuset och ibland inuti motorn. - Tänk på att en gammal cykel som ligger på botten under båten bidrar till ökad elektronvandring, likaså om båtgrannarna har landström inkopplat till sina båtar.
Beroende på vilket slags vatten som båten vanligtvis befinner sig i, sötvatten, bräcktvatten eller saltvatten, använder vi oss av olika offermetaller. Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink. Eftersom zinkanoderna även innehåller det avskyvärda ämnet kadmium (skadligt för männinskor och djur) så används aluminiumanoderna där det är möjligt även i saltvatten. Aluminiumanoderna är bättre än zink i saltvatten, men kan istället offras för fort och bör kontrolleras några gånger under säsongen. Varför inte snorkla ett varv runt båten i vårat varma sommarvatten (burr) och besikta anoderna.
Vissa drev, ex Mercruiser Bravo, har en elektronisk anod under skölden, en sk. Mercathode. Denna behöver ström från båtens batteri för att fungera. Mercathoden är en bra uppfinning - när den fungerar.
<<<--- Bild på Mercathode. - (Hört från butiken -"det satt en plastbit med sladdar på under skölden, det skräpet har jag slängt bort för länge sen").
Metalldelarna i Mercruisers sköldar "binds ihop" med små rostfria vajrar. Dessa är till för att "jorda" metallerna mellan varandra, så att elektronvandringen styrs mot offeranoden. Är dessa av, så byt mot nya. Klicka här - för att komma till produkten i webshoppen.



<<<--- Till vänster ser vi hur slangklämman i drivaxelbälgen "jordas" mot metallen med den lilla metallbiten - clipset. 
För att anoderna ska fungera, ska de ALDRIG övermålas. Däremot är det bra att borsta bort den vita oxiden som vanligen bildas ovanpå anoden. Använd en lämpligt sandpapper. Har du en elektronisk anod, se till att den är inkopplad.
En anod byts ut när 50% eller mer har försvunnit av anoden (gäller ej elektroniska anoder - dessa byts ut när de går sönder).
Så innan ni sjösätter båten - se till att anoder och jordvajrar är i bra skick. En liten kostnad på våren istället för en stor kostnad till hösten. Och är ni osäkra - maila oss och fråga.
Rostfria propellern till vänster satt monterad på ett Mercruiser Bravo 3 drev. På botten där båten vanligtvis var förtöjd ligger en starkströmskabel. Båda propellrarna och drevet fick bytas ut efter 1 säsong. Prislappen hamnade på ca 80000:-
Klickar ni på bilden till höger öppnas en pdf katalog över vårat gigantiska anodsortiment. De vanligast förekommande har vi på lager, de andra tar vi hem på beställning. ---->>>
Varukorg
Din varukorg är tom
Summa varor
0 kr
Fraktkostnad
85 kr
Fler fraktalternativ
Totalkostnad
85 kr
Köp direkt
Artikelnummer


Vake 4l frostskyddsvätska
Motorolja 25w-40 Quicksilver
Konserveringskit
High Performance Extreme Grease - Quicksilver!
Packningssatser till Suzukis växelhus
Bälgsatser
För bälg och stödlagerbyte Mercruiser.
Mercruiser original
Styrtappsrenovering
Bob´s Machine Jackplate, Heavy Duty 4 tum. Max 300 hk.
Pris 21 245 kr Läs mer
Bob´s Machine, Trim/Tilt, Action style. Max 40hk
Pris 11 800 kr Läs mer
Hydrotab 300SR Eco, komplett kit
Pris 9 995 kr Läs mer
Bob´s Machine Jackplate, Action, Heavy Duty 4 tum. Max 300 hk.
Pris 23 245 kr Läs mer
Para Jac 500hp+
Pris 62 500 kr Läs mer