Shift bracket Mercruiser Alphaone gen
2, även kallad Växelplatta/växelbrygga/shiftplatta m.m.
Sprängskissen ovanför visar en nyare
modell av växelplatta som sitter på MPI motorer. Dessa har 2st
switchar, en för att bryta tändningen vid växling och en för växelindikator
(ger motorns dator information om växelns läge).
Bilden nere till vänster visar
växelplattan som ersätter de äldre modellerna som sitter monterade
på Mercruisers förgasarmotorer. De äldre har utgått, och inga
delar går att beställa till dem. Switchen / kretsen är öppen när
reglaget är i neutral eller i växel.
Bilden nere till höger visar
växelplattan till vissa EFI motorer. Switchen / kretsen är stängd
när reglaget är i neutral eller i växel.
Funktionen med växelplattan är att
koppla bort tändningen för några cylindrar när växeln läggs ur,
dvs från växelläge till neutralläge. Motorn hostar till och
växeln hoppar snabbt ur. Den som är fiffig nog att koppla ur detta
system, för att motorn stannar vid växling, kommer inom kort att
behöva byta ut sitt drev. Underhuset kommer att gå sönder, samt
att metallspånen kommer att leta sig in i alla lager. Vanligaste
felet när motorn stannar vid växling är att växelvajern är
gammal och trög, dvs switchen som kopplar bort tändningen ligger
”på för länge” och motorn stannar. - Byt växelvajer.
Det förekommer även att switchen går
sönder, men är inte alls ett lika vanligt fel.